Jövőre új midibuszok Békásmegyeren

A 16 éves Ikarus midibuszok helyett korszerű kisbuszokra cserélik Békásmegyer-Ófalun a 143-as, 186-os és 243-as viszonylatokon közlekedő járatokat. Korszerű, alacsonypadlós, EURO V-ös besorolású, légkondicionáló berendezéssel ellátott kisbuszokat kap a III. kerület. A Molitus midibusz S91-esek a jelenleg közlekedő, 16 éves Ikarus 405-ös típusú midibuszokat, a BKV legtöbbször meghibásodó és fajlagosan legdrágábban üzemeltethető busztípusát váltják fel.
A lakosság igényeihez jobban igazodó, korszerűbb közösségi közlekedési szolgáltatás biztosítása érdekében a BKV Zrt. 2009-ben közbeszerzési eljárást indított közforgalmú autóbuszvonalak alvállalkozásban történő üzemeltetésére, 40 darab midi autóbusszal. Az eljárás bírálati szempontja a midiautóbusz üzemeltetésére megajánlott kilométerdíjra adott legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás volt. Mint ismeretes, az Orangeways nyerte a 40 midibusz üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárást.
Dorner Lajos, a Veke alelnöke az obuda.hu-nak elmondta, az új midibuszokhoz az Orangeways a buszvezetőket a piacról toborozza. A nyertes szolgáltató 2011 július 1-től a BKV helyett a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), mint megrendelővel áll majd szerződéses viszonyban. A szolgáltatás nyáron már egy új üzemeltetési konstrukció alapján indul. Ez azt jelenti, hogy a BKK fizeti és ellenőrzi a szolgáltatást, bocsátja ki a jegyeket, bérleteket és ő végzi a jegyellenőrzést is. A járművek azonban a jelenleg ismert színűek lesznek, így az utas nem láthatja, hogy melyik szolgáltató járművével utazik.
Az aláírásra váró, (hat évre szóló) szerződést azonban a BKV három, buszos szakszervezete kifogásolja és azt követeli a BKV-tól, hogy vonja vissza a tender eredményét. Álláspontjuk szerint a közösségi közlekedést nem szabad versenypiaci körülmények között működtetni, hiszen a városi közlekedésnek nem a magánszféra gazdasági érdekeit kell szolgálnia.
A nyertes ajánlattevő által megajánlott díj a BKV-nak egy év alatt akár több százmillió forintos megtakarítást is lehetővé tesz. Jelenleg a midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 Ft-os önköltségbe kerül a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben ez a költség – az új jármű ráosztott lízingdíja ellenére is – 379 Ft-ra csökken kilométerenként.
Az előzetes várakozások szerint az új, korszerű szolgáltatás 2011 júniusában indulhat el, a járművek októberig folyamatosan állhatnak üzembe.

forrás: obuda.hu