Alagútban vezetne az M0-ás északnyugati szakaszának fele

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetés céljából közzétette az M0-ás autóút 10-es és 11-es főutak közti szakaszának kijelöléséről szóló kormányrendelet-tervezetet. A mintegy 8 kilométeres autóút több mint fele a felszín alatt vezetne – értesült a HavariaPress. Ez a változat megegyezik az Óbor-kör által kidolgozott 3.1-es nyomvonallal. (A szerk.)
A tárca az M0-ás körgyűrű északnyugati folytatását Budakalász, Üröm, Pilisborosjenő, Solymár és Budapest közigazgatási területein haladva javasolja megépíteni.
Az M0-ás autóút Magyarország legnagyobb igénybevételnek kitett gyorsforgalmi útja, amelyen a tranzitforgalom szinte teljes egészében áthalad, és amelyet az országon belüli forgalom jelentős része is érint. Áteresztőképességének növelése ezért meghatározó eleme lehet a közlekedési feltételek javításának, a versenyképesség fokozásának.
A 10-es főút bekapcsolásával a körgyűrű minden, a fővárosba vezető főutat gyorsforgalmi úttal kötne össze. A fejlesztéssel Óbuda és lényegében a teljes budai oldal mentesülne a fővárost az Almásfüzitő-Esztergom-Dorog-Pilisvörösvár vonalról érő jelentős forgalomterhelés alól.
A nyomvonalat a rendelet elfogadása után a helyi önkormányzat köteles települési rendezési tervében feltüntetni, és nem dönthet beépítésre szánt területté nyilvánításról. A tervezet a kijelölt területek beazonosíthatóságát a gyorsforgalmi út tengelye pontjainak EOV és GPS koordináták szerinti megadásával és egy megfelelő részletezettségű térképmelléklet közzétételével segíti.
A szakasz elkészültének egyik akadálya a megfelelő nyomvonal kijelölése volt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében kitér rá, hogy – a jogerős környezetvédelmi engedély szerint – a mintegy 8 kilométeres autóút több mint fele a felszín alatt vezetne.
Így megoldható, hogy a beruházás ne érintsen lakott területeket, ne igényeljen a természeti kincsek állapotát és a kilátást rontó felszíni műtárgyakat, és ne zárja el a fővárost a Pilisből érkező friss levegőtől a légszennyezettség növekedését okozva.
A szükségszerű megoldás miatt a beruházás megvalósítása akár százmilliárd forintos nagyságrendű költséggel is járhat.

forrás: ma.hu